Brev:
Kost: Tænder, amning og vegetarkost
11. april 2017
Alder:
6 mdr.
Kost: Tænder, amning og vegetarkost
Hej Helen,
Mange tak for dit svar, som har været til stor hjælp for os. Vi er stadig i processen med at implementere det, men jeg tror helt sikkert det er den retning, det skal gå. Og det er rart at have noget at styre efter, som passer lidt bedre til ham.
Det er gået op for mig, at vi nu hvor han får fast kost kan (og bør) styre tidspunkterne for måltiderne lidt mere, og på den måde forsøge at påvirke hans søvnrytme. Da jeg fuldammede var det omvendt for os, han fik mad når han vågnede og inden han skulle lægges igen, så det var mere tidspunkterne for søvn end for mad, vi forsøgte at styre lidt. Hvis det giver mening. Derudover er det et virkelig godt tip med bad midt på dagen. Vi gør det nogle gange inden den sene powernap, hvor det ofte er rigtig svært at få ham til at give sig hen til søvnen, selvom han er meget træt. Han er altid så udmattet om aftenen, at han er nem at få til at sove - så der har vi faktisk ikke "brug" for badet.
Jeg skriver nu med et par mere uddybende spørgsmål til hans kost.
Første sp: Det der med at gumle i ting selv - jeg kan godt se pointen, men en skive agurk eller frugt er bidt i 117 stykker på to minutter. Skal vi blive ved med at give ham det under opsyn, og så bare pille det ud af munden på ham når han kløjs i det?
Andet sp: jeg skal starte med at arbejde om halvanden måned, når vores dreng er 8 måneder, og min kæreste skal på barsel. Vi er jo igang med at skære ned på antal daglige amninger, men lige nu får han stadig en del. Ift. den plan du sendte os får han nu de tre hovedmåltider, men jeg ammer ham istedet for de to mellemmåltider. Dem tænker jeg gradvist at erstatte over de næste uger. Mit spørgsmål er egentlig, om han vil kunne klare sig uden mælk fra 8.30-16.30 når han er 8 måneder, eller om han skal have flaske fx inden sin middagslur?
Som udgangspunkt vil jeg gerne fortsætte med at amme ham, men jeg har ikke et arbejde, hvor det vil fungere at jeg pumper ud i pauser osv. Så jeg er også afklaret med at han skal have flaske, hvis produktionen ikke kan følge med - det må ligesom være den naturlige konsekvens af at far tager lang barsel. Vi flytter tilbage til Danmark et par uger før jeg starter med at arbejde, så uanset hvad forestiller jeg mig ikke også at stoppe med at amme oveni de andre store omvæltninger.
Tredje sp: Jeg var glad for at læse dit nyhedsbrev om vegetarisk kost til børn, da jeg selv er vegetar. Mit udgangspunkt er at vores søn skal have kød og selv kan vælge senere hen, hvordan han vil spise. Derfor bliver han også præsenteret for kød nu. Men i takt med at han går mere og mere over til vores kost vil det jo være oplagt, at han ikke nødvendigvis får det til alle måltider, da vi kun spiser vegetarisk derhjemme. Vi spiser naturligvis mange linser, bønner osv. Din artikel nævner dog ikke noget om børnenes alder, så jeg vil spørge, om der er noget særligt, vi skal være obs på indtil han bliver et år? Må han få linser og bønner allerede nu?
Hilsen