Kost: Tænder, amning og vegetarkost

11. april 2017

Alder:
6 mdr.

Kost: Tænder, amning og vegetarkost

Hej Helen,

Mange tak for dit svar, som har været til stor hjælp for os. Vi er stadig i processen med at implementere det, men jeg tror helt sikkert det er den retning, det skal gå. Og det er rart at have noget at styre efter, som passer lidt bedre til ham.

Det er gået op for mig, at vi nu hvor han får fast kost kan (og bør) styre tidspunkterne for måltiderne lidt mere, og på den måde forsøge at påvirke hans søvnrytme. Da jeg fuldammede var det omvendt for os, han fik mad når han vågnede og inden han skulle lægges igen, så det var mere tidspunkterne for søvn end for mad, vi forsøgte at styre lidt. Hvis det giver mening. Derudover er det et virkelig godt tip med bad midt på dagen. Vi gør det nogle gange inden den sene powernap, hvor det ofte er rigtig svært at få ham til at give sig hen til søvnen, selvom han er meget træt. Han er altid så udmattet om aftenen, at han er nem at få til at sove - så der har vi faktisk ikke "brug" for badet.

Jeg skriver nu med et par mere uddybende spørgsmål til hans kost.

Første sp: Det der med at gumle i ting selv - jeg kan godt se pointen, men en skive agurk eller frugt er bidt i 117 stykker på to minutter. Skal vi blive ved med at give ham det under opsyn, og så bare pille det ud af munden på ham når han kløjs i det?

Andet sp: jeg skal starte med at arbejde om halvanden måned, når vores dreng er 8 måneder, og min kæreste skal på barsel. Vi er jo igang med at skære ned på antal daglige amninger, men lige nu får han ...

Annonce

... stadig en del. Ift. den plan du sendte os får han nu de tre hovedmåltider, men jeg ammer ham istedet for de to mellemmåltider. Dem tænker jeg gradvist at erstatte over de næste uger. Mit spørgsmål er egentlig, om han vil kunne klare sig uden mælk fra 8.30-16.30 når han er 8 måneder, eller om han skal have flaske fx inden sin middagslur?

Som udgangspunkt vil jeg gerne fortsætte med at amme ham, men jeg har ikke et arbejde, hvor det vil fungere at jeg pumper ud i pauser osv. Så jeg er også afklaret med at han skal have flaske, hvis produktionen ikke kan følge med - det må ligesom være den naturlige konsekvens af at far tager lang barsel. Vi flytter tilbage til Danmark et par uger før jeg starter med at arbejde, så uanset hvad forestiller jeg mig ikke også at stoppe med at amme oveni de andre store omvæltninger.

Tredje sp: Jeg var glad for at læse dit nyhedsbrev om vegetarisk kost til børn, da jeg selv er vegetar. Mit udgangspunkt er at vores søn skal have kød og selv kan vælge senere hen, hvordan han vil spise. Derfor bliver han også præsenteret for kød nu. Men i takt med at han går mere og mere over til vores kost vil det jo være oplagt, at han ikke nødvendigvis får det til alle måltider, da vi kun spiser vegetarisk derhjemme. Vi spiser naturligvis mange linser, bønner osv. Din artikel nævner dog ikke noget om børnenes alder, så jeg vil spørge, om der er noget særligt, vi skal være obs på indtil han bliver et år? Må han få linser og bønner allerede nu?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor